piątek, 16 października 2009

Aby wzmocnic morale Polakow ^^

Gdy wyjezdzalam do USA, bylam przekonana, ze bede musiala tlumaczyc Amerykanom, ze Polska wcale nie jest w kole podbiegunowym lub tez, ze mamy telefony komorkowe. Gdy mialam 11 lat i odwiedzilam angielska szkole, dzieci pytaly sie mnie gdzie na mapie mozna znalezc moja ojczyzne i jaki mamy tam klimat. A przeciez UK jest w Europie!

Owszem, duzo Amerykanow moze nie wiedziec nic o Europie, ale nie generalizujmy. Juz pierwszego dnia szkoly gdzies z 10 osob pochwalilo mi sie, ze ich babcia/dziadek jest Polakiem. Ze znanych mi 15 pracownikow szkoly, sekretarka ma mame Polke, a kucharz urodzil sie w Polsce (mowil w tym jezyku jeszcze przed angielskim, ale w koncu go zapomnial), a moja nauczycielka plastyki ma na nazwisko Kaminsky. Z reszta, siedze w jej klasie z dziewczyna o nazwisku "Laskowicz". Najlepsza przyjaciolka mojej host siostry Amandy ma polskie nazwisko Politowski, co chwile w moich szkolnych czytankach spotykam Nowakow i temu podobnych... O, wlasnie do mojego host brata dzwoni na skype "Sebastian Lacki".

Dodam tylko, ze nikt juz nie mowi w jezyku Piastow. Tubylcy to glownie miks Portugalczykow, Hiszpanow, Irlandczykow, Polakow i Ukraincow. Wszyscy zmiksowani narodowo ludzie to "Amerykanie".

Wszyscy wiedza, gdzie Polska jest na mapie. Nawet bezdomny poeta Willy z Bronxu, spotkany w Central Parku w NYC, wiedzial, ze nasza stolica jest Warszawa. Jakies 20 mil stad jest polskie miasteczko, a w Brooklynie jest obszar, gdzie mieszkaja sami nasi rodacy i zwie sie to "Green Point". Tylko jeden chlopak nie wiedzial, gdzie jest Polska. Stwierdzil, ze nie obchodzi go nic poza Long Island. Po czym dodal: "Ale macie najnudniejsza na swiecie flage, tylko takie 2 smetne paski".

Jeszcze tylko wrzuce pare dowodow rzeczowych. ^^

Obecna lektura mojej host siostry, bedacej w ostatniej klasie Middle School. Na ostatnich stornach jest przepis na kluski kartoflane, zdjecia przedwojennej Polski i wytlumaczenie, co znacza i jak wymawiac polskie slowa uzyte w tekscie:
Mamusia = maw-MOO-shaw
Tata = TAH-ta
Glupi kogut! = GWOO-pee KOH-goot
Leniwa zona = LEH-nyivah ZHO-nah
Psia Krew! = Psahw kref!
Uparty brat = oo-PAR-tyh brath
Co za piekny poranek = tso zah PYENK-nyh poh-RAH-neck
...
^^

Dwa z moich moich 4 podrecznikow. Shostak i Janda ^^

Najbardziej popularna woda w Stanie Nowy Jork. Produkowana w stanie Main ;D

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz